Wednesday, April 6, 2011

Sanah Hilwah Nidaaul Awatif binti Mohd Azreen

Bismillah Walhamdulillah...

Hari ini genaplah umur anak kami Nidaaul Awatif 1 tahun. Mama & Baba bercuti hari ini. Bersama anakanda kesayangan di hari bersejarah sangat mengujakan. Walaupun baru setahun umur, jelas kegirangan di raut wajah Awatif bila tengok Baba & Mama tak berpisah mula dari Awatif buka matanya pagi, sampailah ketika kami coretkan saat-saat manis dalam diari blog kami ini.

Pagi tadi kami bawa Awatif ke Klinik Desa Lubok Pukul untuk pemeriksaan kesihatan & suntikan MMR. Alhamdulillah berat Awatif meningkat kepada 7.94kg, masih dalam julat normal. "Wah boleh tahan becok anak kecil ni.." jerit Kak Ton, Jururawat Masyarakat yang dah berpuluh tahun berkhidmat untuk masyarakat setempat. "Memang pun Kak Ton...laju semacam je dia cakap bahasa dia" sampuk Baba Awatif yang memerhati Awatif di pangkuan Mamanya. Awatif nampak talkative..tak sama macam Baba & Mamanya di waktu kecil. Sekarang Awatif dah boleh sebut bababa...mamama...ucapan yang sekian lama kami tunggu-tunggu. Tapi ucapan yang selalu keluar dari mulutnya...betchu, betchu, betchu, betchu....mungkin penangan Upin-Ipin yang sangat diminati oleh anakanda permata hati kami ni, hehehe.

Di hari bersejarah bagi anak sulung kami, tiada sambutan besar kami atur. Hati kami mahu saja meraikan harijadi Awatif, tapi biarlah dahulu buat masa ini.. "Abang rasa tak perlu lah kita sambut birthday Awatif tahun ni ye sayang...bimbang-bimbang orang lain memandang seolah wajib pula kita sambut birthday anak kita setiap tahun. Mungkin kita selang-selang tahun untuk buat majlis atau apa-apa sambutan berkaitan harijadi ye sayang." Mama Awatif angguk setuju dengan cadangan Baba Awatif. Namun hari ini tetap membahagiakan kami tiga beranak. Baba & Mama cuti, Awatif langsung tak meragam, Awatif main dengan Baba & Mama sampai terlentok tidur dalam dakapan Mama, tanpa rengekan macam biasa. Petang tadi Mama & Baba pergi survey hadiah untuk Awatif..macam suka aje Awatif dengan hadiah Mama nak belanja tu. Sabar ye anakanda tunggu hadiah istimewa Mama. Baba pun dah booking online permainan untuk Awatif. Dua minggu insyaAllah sampai, Baba & Mama harap Awatif suka mainan tu. Baba Awatif senyum tak sudah lepas buat booking tadi...ish ish ish.


Nidaaul Awatif permata hati Baba & Mama,
Suka Baba & Mama ulang pesanan ini setiap detik dan masa. Tiada lain, seperti Luqman menasihati anaknya dengan nasihat-nasihat yang agung:

Awatif...jangan syirik kepada ALLAH SWT, sesungguhnya syirik itu kezaliman paling besar.

Awatif
...bersyukur dan berbaktilah kepada ALLAH (tegakkan agamaNYA), berbaktilah kepada Mama yang mengandung, menyusu dan mentarbiyyah Awatif dengan segala kepayahan, berbaktilah kepada Baba yang rela berkorban apa saja untuk Awatif.

Awatif
...Taatilah Baba & Mama selagi mana Baba & Mama tidak membawa dirimu ke lembah maksiat & syirik.

Awatif
...Berbuat baiklah sebanyak-banyaknya walaupun kebaikan itu hanya sebesar zarah, nescaya ALLAH menampakkan balasanNYA atas kebaikanmu.

Awatif
...Dirikanlah SOLAT, ajaklah manusia ke arah maaruf, cegahlah manusia dari segala mungkar, dan BERSABARLAH sayang dalam melakukan semua ini.

Awatif
...Jangan pandang rendah terhadap manusia, jangan berlagak sombong dengan manusia, kerana kita semua sama...kita semua adalah Hamba ALLAH.

Awatif
...tenangkan diri ketika melangkah, rendahkan suaramu ketika berbicara, moga maruahmu terpelihara.

Ya ALLAH...satu tahun kami memikul amanah anak ini, kami cukup malu kepadaMU. Ampunilah kami kiranya terpalit coret-coret yahudi, nasrani atau majusi pada fitrah suci anak kami. Kembalikan kami kepada fitrahMU...

2 comments:

  1. Sanah helwah awatif...akak, gambo awatif manea/ taruklah, tak kenal anak sedara sendiri nanti ^-^

    ReplyDelete
  2. ummu iffah..we've just uploaded the latest pic of our 1 y.o. sweet little princess! =)

    ReplyDelete