Tuesday, November 29, 2011

Great Big Hug

Bismillahi walhamdulillah,

Masih terngiang-ngiang di telinga kami sapaan Nidaaul Awatif sebaik sahaja dia bangkit dari tidurnya pada setiap pagi, "Mama, big hug.." Sambil mendepakan kedua-dua belah tangannya, Awatif berpaling ke arah mamanya. Kemas & kejap dakapannya. Setelah dirasakan puas, barulah dileraikannya dakapan itu dan terus dia berpaling ke arah babanya pula.

"Baba, baba..big hug.." "Mmmuuuahh, Baba saaaayang Awatif!", respon Baba Awatif sambil mengucup dahi Awatif dengan penuh kasih sayang. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana menganugerahkan saat-saat yang cukup indah ini untuk kami nikmati!



Sebenarnya, frasa "big hug" itu dipelajarinya daripada lirik lagu rancangan Barney; I love you.

I love you, You love me, We are happy family, With a great big hug and a kiss from me to you, Won't you say you love me too?

I love you , You love me, We're best friends like friends should be, With a great big hug and a kiss from me to you, Won't you say you love me too?

Begitulah liriknya.. Jika dihayati, cukup mendalam sekali maksudnya dalam konteks membina keluarga bahagia.

1- Kasih sayang itu perlu diluahkan - sama ada melalui kata-kata mahupun perbuatan. Nabi Muhammad sendiri pernah menegur seorang sahabat yang mempunyai ramai anak namun tidak pernah mencium mereka. Sabda Baginda, mafhumnya: "Sesiapa yang tidak mengasihi, maka dia tidak akan dikasihi".

2- Anak sebagai kawan baik - walaupun secara realitinya anak itu jauh lebih muda daripada kita. Untuk menjadi kawan yang terbaik, ibu bapa harus terlebih dahulu menjadi pendengar yang baik. Dengarlah apa sahaja yang ingin diperkatakan oleh si kecil kita sekarang kerana kita pasti tidak akan mendengar perkara yang sama semula pada waktu akan datang.

Our Dear Nidaaul Awatif,
Indeed, Baba & Mama LOVE you with all our heart!

No comments:

Post a Comment