Tuesday, April 9, 2013

Happy Birthday, Awatif!

Bismillahi walhamdulillah,

6 April 2013, genap 3 tahun umur Nidaaul Awatif. Oh, sekejap je rasanya, kan? Dah besar rupanya anak dara kami ini. Kematangan yang ditunjukkan olehnya adalah seiring dengan usianya. Alhamdulillah, Awatif sedikit sebanyak sudah boleh diharapkan. Dia mudah menerima penjelasan kita dengan syarat disertakan rasional yang logik pada pemikirannya, contohnya kenapa kena buat begitu, kenapa tidak boleh buat begini.

Menjelaskan sesuatu dalam bahasa kanak-kanak bukanlah sesuatu yang mudah. Anak-anak kecil tidak dapat menilai perkataan yang mempunyai maksud yang abstrak. Mereka perlukan 'real evidence' yang dapat dilihat, didengar, dirasa atau dihidu. Perlu juga dimasukkan watak yang dikenalinya dalam memberi penjelasan tersebut supaya dia lebih memahami. Tapi, awas, jangan sampai kita menipu!

Contohnya:
Salah: "Awatif, jom tolong mama kemas rumah" - kanak-kanak susah untuk memahami makna perkataan 'kemas'
Betul: " Awatif, jom tolong mama masukkan mainan ke dalam bakul" - kanak-kanak lebih mudah memahami makna 'masukkan..ke dalam bakul'

Apabila sudah semakin besar, semakin banyak pula karenah baru yang diekspresikan. Walau apa pun ragamnya, kami sebagai ibu bapa perlu terus belajar untuk menangani setiap cabaran. Doa kami, semoga Awatif terus membesar menjadi insan yang bermanfaat buat semua serta diredhai Allah di dunia dan akhirat..ameen!

1 comment: