Bismillahi walhamdulillah,
Segala-galanya bergerak dengan begitu pantas. Setelah selesai proses pendaftaran di kaunter, Mama dibawa ke bilik bersalin dengan menaiki kerusi roda diiringi oleh Baba yang setia menemani. Jam sudah pun menunjukkan pukul 4.50 pagi tatkala Mama merebahkan diri di atas katil dalam bilik bersalin.
"Kita dah contact Dr. Suzi, dia on the way & sekejap lagi sampai. Sementara dia handle seorang patient yang daftar sebelum awak, biar saya cek jalan dulu ye", ujar seorang jururawat shif malam.
"Dah 4 cm, dik", jururawat itu memaklumkan keadaan Mama.
"Agak-agak, berapa lama lagi, kak?", Baba bertanyakan jururawat tersebut.
"Tak lama..kalau awak ikut arahan kita, dalam sejam dua Insya Allah bersalin", si jururawat membuat telahan.
Sakit kontraksi menyerang Mama lagi. Selain zikir kepada Allah & selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w., tangan Baba juga menjadi sumber kekuatan Mama. Mulut Mama turut sama membaca ayat-ayat dari Surah Maryam yang dialunkan oleh Baba. Ya Allah, permudahkanlah!
"Sayang, minum air zam-zam ni sikit", Baba menyuakan air zam-zam yang dibawa dari rumah ke mulut Mama.
Moga-moga ada keberkatan dalam setiap teguk air suci itu yang membasahi tekak. Tidak lama selepas itu, Dr. Suziati, pakar sakit puan & perbidanan yang di'booking' khas sampai di bilik bersalin di mana Mama ditempatkan. Tepat jam 5.40 pagi, doktor memecahkan air ketuban setelah mendapati bukaan jalan sudah semakin luas untuk proses kelahiran. Amat menenangkan hati apabila si doktor memulakan setiap prosedur dengan bacaan doa & menyebut nama Allah.
"Alhamdulillah, air ketuban banyak & jernih. Pitocin pun kita dah masukkan untuk augmentation of labor. Insya Allah, dah tak lama dah nak bersalin ", ujar doktor sambil tersenyum memandang Mama & Baba.
"Sayang, Abang pergi solat sekejap ye", bisik Baba kepada Mama sambil melonggarkan genggaman tangannya sebaik sahaja azan subuh berkumandang di udara.
"Abang, tunggu seminit dua lagi, boleh?", pinta Mama sambil memejamkan mata menahan kesakitan yang dirasakan.
Seminit dua pun berlalu dan Baba menyahut seruan azan dengan menunaikan solat Subuh di surau yang berdekatan. Sementara si suami berpergian, palang besi di sisi katil menjadi tempat si isteri berpaut menjana kekuatan. Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah!
"Kalau Sayang bersalin hari ni, anak kita lahir pada hari BERSIH la, bang", tutur Mama kepada Baba yang kembali menemani seusai mendirikan solat Subuh. Baba tersenyum melihat Mama yang tiba-tiba bersemangat walau diri dalam kesakitan.
Beberapa ketika kemudian, doktor bersama jururawat masuk untuk memantau perkembangan. Graf menunjukkan frekuensi & intensiti kesakitan kontraksi sudah pun meninggi. Proses kelahiran sudah hampir nampaknya! Sebaik sahaja pundi kencing Mama dikosongkan, rasa ingin meneran mula menjengah.
"Adik, tolong jangan teran. Belum masanya lagi", seorang jururawat menasihati Mama yang seakan sudah bersedia untuk push.
"Doktor, saya dah tak tahan ni. Betul-betul rasa nak push", Mama membalas.
Lampu spotlight dinyalakan dan bahagian kepala katil dicondongkan ke hadapan bagi memudahkan proses kelahiran. Seboleh mungkin Mama cuba mengikuti setiap arahan yang dikeluarkan oleh doktor. Allahu Rabbi! Tidak seperti melahirkan Nidaaul Awatif dahulu, tanpa suntikan sebarang ubat penahan sakit, kesakitan bersalin pada kali ini dirasakan lebih 'ori' bagi Mama. Melihatkan kepala bayi yang sudahpun kelihatan, Baba, doktor & para jururawat yang mengendalikan terus melontarkan kata-kata semangat kepada Mama yang semakin keletihan.
"Sikit lagi, Sayang"
"Teran lagi, dik..Sikit je lagi nak keluar tu.."
"Tarik nafas perlahan-lahan, dalam-dalam..Tahaaan..Push!"
Uwaaa..uwaaa..uwaaa!!
"Alhamdulillah!", serentak dengan tangisan si kecil yang baru berpindah dari alam rahim ke alam dunia, lafaz syukur kepada Allah dipanjatkan beramai-ramai oleh semua yang menyaksikan.
Ya Allah, akhirnya!
Tepat jam 7.20 pagi, 28 April 2012, seorang HERO ummah selamat dilahirkan. Diazan dan diiqamahkan oleh Baba, permata hati kami yang kedua ini dinamakan MUHAMMAD ABEED BIN MOHD AZREEN.
Duhai 'Ahli Ibadah Yang Terpuji',
moga lahirnya dikau menjadi penyelamat ummah..ameen ya Rabb!
"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyejuk mata (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa"
Saturday, May 12, 2012
Wednesday, May 9, 2012
HERO Ummah (Bhgn. 1)
Bismillahi walhamdulillah,
Dalam masa sebulan ini, kami agak kerap keluar membeli-belah barang-barang keperluan untuk mendiami rumah baru. Kalau boleh diletakkan peratusan tahap kesediaan untuk diduduki, tinggal 5% lagi yang belum beres - kabinet dapur, wardrobe & panel TV di ruang keluarga.Oh, kami berharap sangat agar dapat naik rumah baru sebelum tarikh jangkaan bersalin anak kedua, 7 Mei 2012.
"Abang, Abang ada apa-apa program ke hujung minggu ni? Sayang rasa kita kena pergi Rantau Panjang hujung minggu ni jugalah untuk cari barang-barang yang belum beli. Takut terberanak awal, tak sempat pulak nanti", usul Mama kepada Baba semasa ber'pillow-talk' pada malam Rabu, 25 April 2012.
"Ya, ya..baiklah Sayang. Kita pergi pagi Jumaat ni ye, Insya Allah", ujar Baba meredakan kerisauan yang bersarang di lubuk hati Mama.
Dengan izin Allah, seperti yang dirancang, kami bertiga bersama adik bongsu, Nurul 'Izzah, menjelajah pasar-pasar di bandar Rantau Panjang. Walaupun penat mengusung bayi yang berusia 9 bulan di dalam kandungn dan kadang-kadang mendukung Awatif yang sudah kepenatan berjalan, hasil perburuan ini cukup meriah. Beberapa item menjadi tawanan kami termasuklah set periuk, kuali, dan toto. Dalam perjalanan pulang, Baba berkenan untuk singgah makan di Rangnok Restaurant, Jalan Pasir Mas - Salor untuk menikmati hidangan asli Thai. Alhamdulillah! Shopping sudah, makan pun sudah. Harap-harapnya, malam nanti boleh tidur dengan lena.
Tidak dinafikan, fizikal kami sememangnya keletihan. Namun, mata Baba sukar sekali untuk dilelapkan manakala tidur Awatif seakan terganggu apabila dia acap kali mengigau sambil menangis. Begitu juga dengan Mama yang beberapa kali tersedar dari tidur.
Pada jam 3.15pagi, 28 April 2012, Mama tersedar lagi untuk kesekian kalinya. Perut Mama terasa memulas. Semacam ada kontraksi pun ya. Beberapa kali juga Mama berulang-alik ke tandas, sekejap untuk buang air kecil, sekejap pulak buang air besar. Lebih kurang 15 minit Mama berada dalam keadaan sedemikian. Kemudian, selang 5 minit, sakit itu datang lagi. Sah, ini sakit kontraksi hendak bersalin! Kerana tidak tahan dengan kesakitan itu, Mama terpaksa juga mengejutkan Baba yang belum sampai sejam lena.
"Abang, bangun, bang..Sayang sakit perut..contraction macam nak bersalin", tutur Mama sambil menggerak-gerakkan tangan Baba.
"Urmm, sakit macam mana, Sayang? Contraction setiap berapa minit? Boleh tunggu Subuh tak?", dengan mata separa terbuka, Baba menyoal Mama bagi mendapatkan kepastian. Bukan apa, takut-takut false contraction.
"Sakit, Abang..contraction setiap 5 minit dah ni", ujar Mama sambil mengerut-ngerutkan dahi menahan sakit yang dirasakan semakin kuat intensitinya.
"Abang, macam mana ni?", Mama menggerakkan lagi tubuh Baba yang seakan kurang responsif.
Alhamdulillah, kali ini Baba terjaga sepenuhnya. Sambil beristighfar dan berselawat, Baba menyuruh Mama bersiap untuk ke hospital sementara Baba mengambil kesempatan menunaikan solat sunat 2 rakaat, bermunajat & berdoa diiringi dengan linangan air mata. Baba kemudiannya mungucup dahi Mama seraya berpesan, "Sabar ya, Sayang. Banyakkan istighfar & selawat". Dalam pelukan Baba, air mata Mama tumpah jua akhirnya.
Setelah mengejutkan Ummi & menitipkan beberapa pesanan kepadanya, kami berdua terus menaiki kereta menuju ke Kota Bhrau Medical Center (KBMC). Sepanjang perjalanan, CD Al-Quran dipasang supaya hati kami sedikit sebanyak lebih aman tenteram.
"Sayang, kita singgah beli something dulu di KFC ye. Makan sikit untuk bagi tenaga sebab malam tadi tak makan nasi kan..", cadang Baba sewaktu kereta menghampiri lampu isyarat di Simpang 4 Kubang Kerian. Mama mengiyakan sahaja sambil melirikkan mata melihat jam yang menunjukkan hampir pukul 4.30 pagi. Sementara menantikan Baba di dalam kereta, Mama mengunyah dua biji kurma yang dibekalkan Ummi. Kalau keadaan mengizinkan, ingin sekali Mama menikmati KFC yang dibeli Baba pula.
Dalam masa sebulan ini, kami agak kerap keluar membeli-belah barang-barang keperluan untuk mendiami rumah baru. Kalau boleh diletakkan peratusan tahap kesediaan untuk diduduki, tinggal 5% lagi yang belum beres - kabinet dapur, wardrobe & panel TV di ruang keluarga.Oh, kami berharap sangat agar dapat naik rumah baru sebelum tarikh jangkaan bersalin anak kedua, 7 Mei 2012.
"Abang, Abang ada apa-apa program ke hujung minggu ni? Sayang rasa kita kena pergi Rantau Panjang hujung minggu ni jugalah untuk cari barang-barang yang belum beli. Takut terberanak awal, tak sempat pulak nanti", usul Mama kepada Baba semasa ber'pillow-talk' pada malam Rabu, 25 April 2012.
"Ya, ya..baiklah Sayang. Kita pergi pagi Jumaat ni ye, Insya Allah", ujar Baba meredakan kerisauan yang bersarang di lubuk hati Mama.
Dengan izin Allah, seperti yang dirancang, kami bertiga bersama adik bongsu, Nurul 'Izzah, menjelajah pasar-pasar di bandar Rantau Panjang. Walaupun penat mengusung bayi yang berusia 9 bulan di dalam kandungn dan kadang-kadang mendukung Awatif yang sudah kepenatan berjalan, hasil perburuan ini cukup meriah. Beberapa item menjadi tawanan kami termasuklah set periuk, kuali, dan toto. Dalam perjalanan pulang, Baba berkenan untuk singgah makan di Rangnok Restaurant, Jalan Pasir Mas - Salor untuk menikmati hidangan asli Thai. Alhamdulillah! Shopping sudah, makan pun sudah. Harap-harapnya, malam nanti boleh tidur dengan lena.
Tidak dinafikan, fizikal kami sememangnya keletihan. Namun, mata Baba sukar sekali untuk dilelapkan manakala tidur Awatif seakan terganggu apabila dia acap kali mengigau sambil menangis. Begitu juga dengan Mama yang beberapa kali tersedar dari tidur.
Pada jam 3.15pagi, 28 April 2012, Mama tersedar lagi untuk kesekian kalinya. Perut Mama terasa memulas. Semacam ada kontraksi pun ya. Beberapa kali juga Mama berulang-alik ke tandas, sekejap untuk buang air kecil, sekejap pulak buang air besar. Lebih kurang 15 minit Mama berada dalam keadaan sedemikian. Kemudian, selang 5 minit, sakit itu datang lagi. Sah, ini sakit kontraksi hendak bersalin! Kerana tidak tahan dengan kesakitan itu, Mama terpaksa juga mengejutkan Baba yang belum sampai sejam lena.
"Abang, bangun, bang..Sayang sakit perut..contraction macam nak bersalin", tutur Mama sambil menggerak-gerakkan tangan Baba.
"Urmm, sakit macam mana, Sayang? Contraction setiap berapa minit? Boleh tunggu Subuh tak?", dengan mata separa terbuka, Baba menyoal Mama bagi mendapatkan kepastian. Bukan apa, takut-takut false contraction.
"Sakit, Abang..contraction setiap 5 minit dah ni", ujar Mama sambil mengerut-ngerutkan dahi menahan sakit yang dirasakan semakin kuat intensitinya.
"Abang, macam mana ni?", Mama menggerakkan lagi tubuh Baba yang seakan kurang responsif.
Alhamdulillah, kali ini Baba terjaga sepenuhnya. Sambil beristighfar dan berselawat, Baba menyuruh Mama bersiap untuk ke hospital sementara Baba mengambil kesempatan menunaikan solat sunat 2 rakaat, bermunajat & berdoa diiringi dengan linangan air mata. Baba kemudiannya mungucup dahi Mama seraya berpesan, "Sabar ya, Sayang. Banyakkan istighfar & selawat". Dalam pelukan Baba, air mata Mama tumpah jua akhirnya.
Setelah mengejutkan Ummi & menitipkan beberapa pesanan kepadanya, kami berdua terus menaiki kereta menuju ke Kota Bhrau Medical Center (KBMC). Sepanjang perjalanan, CD Al-Quran dipasang supaya hati kami sedikit sebanyak lebih aman tenteram.
"Sayang, kita singgah beli something dulu di KFC ye. Makan sikit untuk bagi tenaga sebab malam tadi tak makan nasi kan..", cadang Baba sewaktu kereta menghampiri lampu isyarat di Simpang 4 Kubang Kerian. Mama mengiyakan sahaja sambil melirikkan mata melihat jam yang menunjukkan hampir pukul 4.30 pagi. Sementara menantikan Baba di dalam kereta, Mama mengunyah dua biji kurma yang dibekalkan Ummi. Kalau keadaan mengizinkan, ingin sekali Mama menikmati KFC yang dibeli Baba pula.
Thursday, April 12, 2012
2 Tahun
Bismillahi walhamdulillah,
6/4/10 - 6/4/12
Diam tak diam, Nidaaul Awatif binti Mohd Azreen kini telah pun berusia 2 tahun. Meski jerih perih sewaktu melahirkannya masih tersemat kukuh di ingatan, kehadirannya dalam hidup kami terus menambahkan kebahagiaan..syukur, Ya Allah!
Tatkala kami suami isteri merancang untuk mengadakan sedikit sambutan hari lahir buat Awatif, Baba Awatif terpaksa pula berkejar ke Gua Musang kerana urusan kerja. Jadi, terpaksalah ikut plan B - tunda jamuan makan-makan sesama anak-beranak & jiran-jiran terdekat ke keesokan harinya.
Mujur Baba Awatif pulang awal dari out-station. Dapat jugalah kami anak-beranak outing bertiga. Kali ini Restoran Arabesque di Lundang menjadi sasaran. Bukan tak boleh makan malam di rumah, tapi sekadar mencari satu kelainan untuk lebih santai dan menggembirakan hati si anak kecil. Ya, Awatif cukup gembira lebih-lebih lagi apabila aiskrim dihidangkan di hadapan mata. Habis comot si empunya badan, dari atas sampai ke bawah. Sekali-sekala, apa salahnya kan?
Majlis makan-makan pada keesokan harinya lebih mencabar buat kami. Menu yang dirancang termasuklah pulut lemak manis (the birthday-girl's favorite food!) beserta telur, makaroni sup, puding roti, salad buah, kek Pavlova (ditempah khas) & air oren. Pagi-pagi lagi kami bertungkus lumus di dapur sehingga sampai pada satu tahap, Mama Awatif yang berbadan dua terasa macam nak pitam dek berdiri terlalu lama. Nasib baik ada Baba & Tok Ma yang sangat banyak membantu. Alhamdulillah, berjalan lancar juga majlisnya walaupun secara kecil-kecilan. Yang penting, semua orang gembira terutamanya puteri kami yang diraikan ini.. Alhamdulillah!
Buat Nidaaul Awatif binti Mohd Azreen;
Jadilah anak solehah, penyejuk mata Baba & Mama
Moga-moga anakanda diredhai Allah selalu di dunia mahupun di akhirat sana
Ameen, Ya Rabb!
Tuesday, November 29, 2011
Great Big Hug
Bismillahi walhamdulillah,
Masih terngiang-ngiang di telinga kami sapaan Nidaaul Awatif sebaik sahaja dia bangkit dari tidurnya pada setiap pagi, "Mama, big hug.." Sambil mendepakan kedua-dua belah tangannya, Awatif berpaling ke arah mamanya. Kemas & kejap dakapannya. Setelah dirasakan puas, barulah dileraikannya dakapan itu dan terus dia berpaling ke arah babanya pula.
"Baba, baba..big hug.." "Mmmuuuahh, Baba saaaayang Awatif!", respon Baba Awatif sambil mengucup dahi Awatif dengan penuh kasih sayang. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana menganugerahkan saat-saat yang cukup indah ini untuk kami nikmati!

Sebenarnya, frasa "big hug" itu dipelajarinya daripada lirik lagu rancangan Barney; I love you.
I love you, You love me, We are happy family, With a great big hug and a kiss from me to you, Won't you say you love me too?
I love you , You love me, We're best friends like friends should be, With a great big hug and a kiss from me to you, Won't you say you love me too?
Begitulah liriknya.. Jika dihayati, cukup mendalam sekali maksudnya dalam konteks membina keluarga bahagia.
1- Kasih sayang itu perlu diluahkan - sama ada melalui kata-kata mahupun perbuatan. Nabi Muhammad sendiri pernah menegur seorang sahabat yang mempunyai ramai anak namun tidak pernah mencium mereka. Sabda Baginda, mafhumnya: "Sesiapa yang tidak mengasihi, maka dia tidak akan dikasihi".
2- Anak sebagai kawan baik - walaupun secara realitinya anak itu jauh lebih muda daripada kita. Untuk menjadi kawan yang terbaik, ibu bapa harus terlebih dahulu menjadi pendengar yang baik. Dengarlah apa sahaja yang ingin diperkatakan oleh si kecil kita sekarang kerana kita pasti tidak akan mendengar perkara yang sama semula pada waktu akan datang.
Our Dear Nidaaul Awatif,
Indeed, Baba & Mama LOVE you with all our heart!
Sunday, October 23, 2011
Baiti Jannati
Bismillahi walhamdulillah,
Setelah sekian lama mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri, Alhamdulillah, Allah makbulkan jua impian kami ini. Terletak di tengah-tengah perjalanan antara rumah keluarga Baba Awatif & Mama Awatif, suasana kampung yang seakan tenang & kosnya yang mampu-milik menyebabkan kami tidak melepaskan peluang untuk cuba mendapatkannya. Alhamdulillah, setelah memohon petunjuk daripada Allah & mendapatkan nasihat daripada pelbagai pihak, rezeki berpihak kepada kami.
Pembinaan rumah yang bermula pada Mei yang lepas dijadualkan siap pada bulan Februari tahun hadapan. Moga-moga, ini merupakan satu permulaan yang baik buat kami sekeluarga..ameen ya rabb!
13/8/11, Kg. Seterpa, Kota Bharu
Thursday, August 25, 2011
Dia Sudah Mahu Pergi
Bismillahi walhamdulillah,
Ramadhan Kareem buat semua muslimin muslimat!
Haish, kenapa begitu lambat membuat ucapan? Sedarkah kamu bahawa Ramadhan sudah mahu pergi meninggalkan kita? Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi dia akan bersama kita. Sebetulnya, ucapkanlah Selamat Hari Raya, bukankah begitu yang sewajarnya?
Ya Allah, begitu pantas masa berlalu! Apakah yang telah kita perolehi sepanjang menjalani hari-hari & malam-malam di bulan yang sangat diberkati ini?
- -Sempurnakah puasa kita di siang hari? Atau kita sekadar mendapat lapar & dahaga?
- -Solat kita bagaimanakah rupanya? Semoga ia tidak berupa kain buruk yang akan dilemparkan semula ke muka kita.
- -Bacaan al-Quran yang kita alunkan, adakah sekadar menitir di bibir kita? Mohon pada Mu ya Allah, moga kebesaran ayat-ayat suciMu meresap masuk ke dalam lubuk hati kita yang paling dalam.
- -Sedekah & zakat kita diterima Tuhankah? Harapnya, amal-amal ini tidaklah menjadi seperti debu-debu kering yang menempel di atas batu yang kemudiannya disapu bersih oleh air hujan yang menimpanya.
Wahai Tuhan kami, terimalah amalan-amalan kami ini!
Buat semua,
Selamat Menghidupkan Ramadhan! Moga Lailatul Qadar bakal kita ketemu
Rebutlah peluang yang masih bersisa sementara waktu masih ada kerana Ramadhan depan belum tentu dapat kita jumpa..
Sunday, July 17, 2011
Tiru Macam Saya
Bismillahi walhamdulillah,
Sedar tak sedar, bulan Sya'aban semakin menghampiri penghujungnya & Ramadhan, penghulu segala bulan semakin menggamit kehadirannya. Semoga kita semua sampai kepada Ramadhan tahun ini & diizinkan Allah untuk terus beribadah kepadaNya..ameen!
Ramadhan pada tahun ini dijangkakan akan lebih meriah buat kami sekeluarga dengan kehadiran Nidaaul Awatif yang pantas membesar. Alhamdulillah, sudah 1 tahun 3 bulan umurnya. Proses pembelajarannya semakin maju sebaik sahaja menginjak ke usia satu tahun. Setiap perlakuan orang di sekelilingnya pasti akan cuba ditiru satu persatu.
Apabila Mama & Baba solat, Awatif akan turut mengangkat takbir, ruku' dan sujud sambil mulut terkumat-kamit seolah-olah turut melafazkan bacaan-bacaan dalam solat.
Apabila kami berdua mengaji Al-Quran, Awatif akan sibuk membelek helaian demi helaian kitab suci tersebut sambil menadah tangan. Awatif memang selalu begitu. Pantang terdengar kalimah-kalimah Bahasa Arab, samada bacaan ayat Al-Quran, hadith, doa atau zikir, dan seruan azan, pasti Awatif akan mengangkat kedua-dua belah tangannya & meraup muka untuk mengaminkan bacaan-bacaan tadi sejurus selepas bacaan tamat . Sungguh comel!
Sering juga kami berpesan kepada insan-insan dewasa di sekelilingnya supaya cuba beradab sopan di depan Awatif. Bukan apa, minda si kecil ini sungguh mudah menyerap & meniru benda-benda baru. Kalau ada yang bercakap dengan suara yang kuat & menjerit-jerit, Awatif akan turut sama riuh bertempik. Jika ada yang membalingkan barang, Awatif akan turut melontarkan barang yang ada di tangannya pada saat itu juga. Itu belum masuk bab berkata-kata lagi! Moga Allah sediakan 'penapis yang paling ampuh' di minda puteri kami ini agar dia mampu memilih yang baik-baik sahaja untuk diamalkan.
Memang tidak mudah untuk membentuk akhlak dan peribadi anak apatah lagi jika suasana di sekelingnya tidak begitu membantu dalam merealisasikan aspirasi dan impian kita. Umpama adunan yang kita bentuk, pasti akan turut sama menyerap pewarna & perasa yang ditaburkan ke atasnya sama ada secara sengaja atau tidak. Mudah-mudahan, hanya pewarna dan perasa yang elok-elok sahaja diserap dan adunan tadi dapat mengembang dengan baik. Bukan sekadar sejuk mata memandang, bahkan kuih yang terhasil itu berkhasiat dan memberi kebaikan untuk semua.
Justeru, wahai ibu dan ayah..
Peliharalah akhlakmu kerana anak-anakmu itu akan meniru kamu
Baik ajaranmu, Insya Allah baik jugalah tingkah-laku anak-anakmu
Binalah bi'ah solehah untuk melingkungi kehidupan mereka
Agar nanti, mereka mempu menjadi pemimpin bagi orang-orang bertaqwa..
Ameen ya Rabb!
Subscribe to:
Posts (Atom)


