Thursday, January 27, 2011

Ada Apa Dengan Anak?

Bismillahi wal hamdulillah,

Berikut merupakan sedikit informasi berguna yang ingin kami kongsikan bersama para pengunjung Permata Mustofain sekalian: "Childhood Developmental Milestone" yang dipetik daripada buku Paediatric Protocols For Malaysian Hospitals (2nd Edition).

Untuk si kecil yang berumur 9 bulan lebih seperti puteri kami Nidaaul Awatif, perkembangan yang normal ialah:

GROSS MOTOR:
  1. Sits steadily.
  2. Leans forward but cannot pivot.
  3. Stands holding on.
  4. Pulls self to stand.

FINE MOTOR:

  1. Inferior pincer grasp (Scissors grasp)

SPEECH/LANGUAGE:

  1. Localises sound at 3 feet, above and below the ear level.

SOCIAL:

  1. Feeds with spoon occasionally.
  2. Looks for fallen toys.
  3. Understands “NO!”

Alhamdulillah, Awatif sudah pandai duduk sendiri dan merangkak. Kalau dia didudukkan, asyik mahu berdiri sahaja keinginannya..tak boleh duduk diam lama-lama. Apabila diberikan barang mainan, entah ke mana-mana sahaja barang-barang tersebut dicampakkannya.

Pantang jumpa rambut sehelai di atas lantai, Awatif akan mengutipnya dengan jari-jemari kecilnya yang comel dan jika tidak diperhatikan, mungkin sahaja benda yang ditangannya itu disuakan ke dalam mulut. Gigi tajamnya sebanyak 4 batang itu suka menggigit itu dan ini dan Mama Awatif selalu sahaja menjerit kesakitan sewaktu menyusukan Awatif. Namun, jeritannya itu disusuli pula dengan senyuman tatkala menyedari bahawa anaknya itu semakin membesar dengan sihat.

Sekali lagi kami bersyukur atas kurniaan Allah ini. Akan kami menjaga dan mendidik amanah Allah ini dengan sebaik-baiknya, insya Allah. Sebenarnya, tahap perkembangan seseorang anak itu adalah berlainan dengan seorang anak yang lain. Fakta-fakta yang kami kongsikan di atas hanyalah kenyataan umum untuk dijadikan panduan supaya setiap ibu bapa prihatin terhadap apa sahaja yang berlaku terhadap anaknya. Jika keadaan tidak seperti yang dijangka, rujuklah anak kepada mereka yang pakar dengan segera, usah berlengah! Sesungguhnya, setiap rengekan, tangisan & mimik muka anak itu mempunyai maksudnya yang tersendiri. Maka, sensitiflah terhadap apa jua kondisi anak anda!

1 comment: