Friday, November 15, 2013

Tadika, oh tadika!

Semakin kita menghampiri penghujung tahun, semakin sibuk kita menyiapkan sasaran kerja tahunan yang masih tertunggak. Dalam masa yang sama, kita juga mula membuat perancangan untuk tahun hadapan. Tak terkecuali, proses pemilihan taman asuhan kanak-kanak (taska) atau taman didikan kanak-kanak (tadika) untuk anak-anak yang akan didaftarkan untuk sesi 2014 juga turut tersenarai dalam senarai tugas yang perlu disiapkan sebelum berakhirnya tahun 2013. 

In Sha Allah, puteri sulung kami akan berusia 4 tahun pada tahun hadapan. Ada yang berpendapat, tak perlulah lagi dihantar budak yang berumur 4 tahun ke tadika. "Dia masih kecil. Biarkanlah dia bermain. Belum masanya lagi untuk dia menerima bebanan akademik. Kalau hantar awal, dibimbangi dia akan merasa bosan dan tak berminat lagi untuk belajar apabila masuk darjah 1 kelak". 

Oh, lama juga kami termenung & berfikir. Perlukah Awatif ke tadika pada tahun hadapan? Atau, tak perlukah? Kalau perlu, dalam banyak-banyak tadika, tadika manakah yang paling baik untuknya? Istikharah itu sudah tentu perlu dibuat!

Setelah menyaksikan kesungguhan Awatif yang siang malam menyebut mahu ke sekolah dan selalu berlakon aksi cikgu & murid, kami akhirnya bersetuju untuk menghantarnya ke tadika. Bukan setakat mengenal ABC & 123 secara formal tetapi kami mahu juga anak kami ini belajar bersosial dengan rakan-rakan sebaya serta didedahkan dengan ilmu keagamaan sejak dari awal lagi.


Beberapa kriteria telah kami gariskan. Antaranya, tadika itu mestilah:
  1. Islamik
  2. Mempunyai kuota tenaga pengajar : murid yang berpatutan
  3. Tenaga pengajar berpengalaman
  4. Silibus pendidikan yang integratif & interaktif
  5. Berdekatan dengan tempat kerja
  6. Persekitaran selamat & mesra kanak-kanak
  7. Mempunyai sesi pagi hingga petang 
  8. Menyediakan pemakanan yang sihat
  9. Kadar yuran berpatutan
Kami membuat sedikit penyelidikan sebelum membuat keputusan. 6 buah tadika berjaya dijejaki. Namun, susah juga untuk membuat keputusan kerana kebanyakannya tidak memenuhi kesemua kriteria yang kami tetapkan. Pening juga kepala memikirkannya! Ada yang dah elok semuanya tapi jauh pula kedudukanya dari tempat kerja kami. Ada yang dekat tapi terlalu ramai pelajar dalam satu kelas. Ada juga yang dekat serta mempunyai kuota murid : guru yang sesuai tetapi tenaga pengajarnya pula yang kurang berpengalaman.

Dengan bantuan Allah, pencarian kami berakhir apabila Allah menemukan kami dengan satu Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) yang agak baru ditubuhkan. Pengasanya ialah seorang guru veteran yang sudah lama berkhidmat sebagai pendidik di PASTI. Alhamdulillah, semua kriteria dipenuhi. In Sha Allah ini pilihan kami. Moga ia yang terbaik! Ameen.


No comments:

Post a Comment